אופטימיזציה היא שם כולל לכל התהליכים הקורים באתר כשמתאימים את האתר לסטנדרטים של מנועי החיפוש, ובראשם גוגל.
תהליך האופטימיזציה כולל בתוכו הגברת הדירוג בגוגל, הגברת ה"תקשורת" של האתר עם גוגל, התאמה נכונה יותר לקהל היעד ועוד.
תהליך האופטימיזציה מתחלק לשלושה שלבים:
אופטימיזציה לקוד
ברוב האתרים יש בעיות בקוד ובפרטים הטכניים של האתר, בין היתר אי תאימות לתקנים של שפות תכנות שונות.
טעויות אלו יכולות להיות גדולות וקטנות כאחד, אך כל עוד האתר לא תואם לסטנדרטים של התקנים המומלצים - דירוגו יפגע.
שיפור הטעויות האלה עוזר ליחסים של האתר עם גוגל .
תהליך אופטימזציית הקוד מתמקד בשיפור קריאת האתר, תיקון בעיות תכנות והתאמה לתקנים של W3C
אופטימיזציה למבנה
על מנת שמנועי החיפוש ידעו איזו עדיפות לתת לעמוד, וכמובן בשביל ניווט חכם של גולשים, יש לעשות אופטימיזציה למבנה האתר.
היררכיית קישורים פנימיים והגדרת קטגוריות, בין היתר, עוזרות להראות טוב יותר לרובוטים איך לסרוק את האתר וכמה דירוג לתת לאיזה עמוד באיזה נושא. היררכיית קישורים נכונה עוזרת בקידום רב תחומי, ורק מערך קישורים פנימיים נכון יכול לגרום לאתר לעלות בהרבה מילים בזמן קצר.
אופטימיזציה לתוכן
גוגל, והגולשים, אוהבים תוכן.
מבחינת גוגל, יש רק חומר כתוב באתר.
גוגל אוהב טקסט כתוב, וכמה שיותר טקסט כתוב ככה גוגל יותר קורא את האתר, ונותן לו חשיבות רבה יותר.
פיזור מילות מפתח ואסטרטגיית מילים נרדפות נכונה עוזרת לדירוג גבוה, כמו כן גם ריבוי העמודים הכתובים וריבוי החומר הכתוב בהם.
מבחינת הגולש, כל מידע כתוב באתר מהווה תאור למטרת האתר, וצורת הכתיבה מהווה מראה למקצועיות של העסק.
קיימים מקרים רבים של אתרים הכתובים בצורה חובבנית עד מביכה, שמלבד הברחת גולשים ולקוחות פוטנציאליים, מהווים שם רע לאתר ולעסק כולו.
כתיבת תכנים נכונים, שיווקיים ואינפורמטיביים צריכה להתבצע ע"י אנשי מקצוע (קופירייטינג ), שמכירים את התחום ויודעים איך לעבוד עם איזה קהל יעד, ולהפוך את התוכן באתר לאפקטיבי ומוכר.