המושג "אתר פורטל" (Web Portal) השתנה במהלך שנות קיום הרשת יחד עם התפתחות מנועי החיפוש והתנהגות הגולשים, וכיום משתמשים במושג "פורטל" כהגדרה רחבה יותר מבעבר.
בהגדרתו הראשונה, לפי המדריך הפתוח, אתר פורטל הינו אתר אינטרנט שמהווה שער או נקודת התחלה למקורות מידע אחרים בנושא או תחום מסויים ברשת האינטרנט. כל ה פורטלים הראשונים, כמו Lycos, Altavista, Excite, InfoSeek וכו' נכנסים להגדרה זו. פורטלים אלו אופיינו במנוע חיפוש, אינדקס/מדריך אתרים, כתובות מייל לגולשים, וחדשות.
בתחילת המילניום, התפוצצות בועת הדוט קום יחד עם עלייתו המטאורית של מנוע החיפוש גוגל הביא לסופם של רוב הפורטלים האלה, מלבד בודדים כמו Yahoo! ו AOL לדוגמא.
כיום, הפורטלים מחולקים בעיקר ל2 סוגים:
פורטל תוכן – פורטל שמטרתו לספק לגולש תוכן, בידור, ומידע ובכך להשאיר את הגולש באתר. למטרה זו בפורטל יהיו תוספים (Features) כגון וידאו, פורום, רשת חברתית, בלוגים וכו'. מטרת פורטל מסוג כזה הוא בעיקר לייצר הכנסה מהאתר מנפח התנועה עצמה. פורטלי תוכן לדוגמא – nana10, msn, yahoo!, mako
פורטל יעד (Destination Site) – פורטל שמטרתו להוות "אתר יעד" בתחום מסויים ו / או לקהל יעד מסויים. סוג פורטל זה יתמקד רק באותו תחום ויהווה "עולם" של תוכן/מידע/שירותים/מוצרים של אותו תחום. פורטל יעד יכיל בדר"כ אינדקס עסקים / שירותים ויאפשר שליחת פניות לעסקים / שירותים אלו או מעבר ישיר לאתר שלהם.
פורטלי יעד לדוגמא – Google (אתר יעד לחיפוש אתרים), Wikipedia (אתר יעד לחיפוש מידע).
בניית אתרי פורטל
אז החלטתם להקים פורטל, מה עושים עכשיו?
פורטלים מתמקדים בתחומים רחבים, פופלאריים ורווחיים. מה שאומר בשפה אינטרנטית – תחרות חזקה עד בלתי אפשרית.
על מנת ליצור אתר שיוכל להתחרות בשאר השחקנים החזקים בשוק יש לאפיין אותו נכון – אתר ללא איפיון הוא אתר ללא כיוון, ואתר ללא כיוון הוא השקעה ללא רווח.
איפיון אתר פורטל מכיל יותר מאיפיון רגיל של אתר תדמית או חנות. גם באיפיון אתר פורטל יש לאפיין ממשק משתמש (GUI), פונקציונליות, התאמה למנועי חיפוש וכדומה. אבל, בשונה מאתרי תדמית או חנויות וירטואליות, לאתר פורטל יש לאפיין הרבה מעבר – סינון בסיס נתונים, הגדרת קשר מפרסם / אתר, הגדרת פרטים ומאפיינים לחווית הגולש, וחשוב ביותר – איפיון הלונגטייל (longTail) לאתר.
קידום פורטלים
פיקסלס מובילה בתחום קידום אתרי פורטלים ואתרי היעד ברשת, ובתיק לקוחות קידום אתרים שלנו, ניתן לראות סיפורי הצלחה רבים של קידום אתרי פורטל.
האסטרטגיה שלנו מתמקדת בקידום העסק שהוא הפורטל, ולא קידום הפורטל במנועי חיפוש גרידא.
אנחנו בפיקסלס בניית אתרים רספונסיביים, קידום אתרים ושיווק באינטרנט, מאמינים שהרווח מגיעה מהכניסות ומהתנועה – ולא מהמיקום. לכן אנחנו מספקים ייעוץ, קידום, ואיפיון Long Tail לכל תהליכי הקמת פורטל לפורטלים שאנחנו מקדמים, והתוצאות בהתאם.